Do zadań Referatu Finansowego należy:

  1. przygotowywanie projektu budżetu, sprawozdania rocznego z wykonania budżetu oraz informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze i przedkładanie Burmistrzowi,

  2. przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawie budżetu gminy oraz zawiadomień o dokonanych zmianach planu dochodów i wydatków wprowadzanych w toku wykonywania budżetu,

  3. opracowywanie projektów uchwał Rady w sprawie ustalania wysokości stawek podatków lokalnych oraz zwolnień podatkowych innych niż określone w ustawach,

  4. dokonywanie wymiaru podatków i opłat lokalnych wynikających z ustawy o podatkach o opłatach lokalnych, podatku rolnym i o podatku leśnym oraz dokonywanie jego zmian w ciągu roku,

  5. wykonywanie kontroli w zakresie prawidłowości wywiązywania się z obowiązku podatkowego przez podatników,

  6. prowadzenie postępowań podatkowych i przygotowywanie indywidualnych decyzji w zakresie ulg w podatkach lokalnych oraz postanowień w zakresie podatków i opłat pobieranych przez urząd skarbowy, a stanowiących dochody gminy,

  7. prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji w celu realizacji należności pieniężnych z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz postępowania zabezpieczającego,

  8. dokonywanie interpretacji, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika, inkasenta, w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach,

  9. prowadzenie ewidencji księgowej budżetu gminy, Urzędu jako jednostki budżetowej,

  10. naliczanie oraz sporządzanie list wypłat wynagrodzeń pracowniczych, inkasa i innych wynagrodzeń wynikających z zawartych umów oraz prowadzenie rozliczeń z tego tytułu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędami Skarbowymi,

  11. sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej Urzędu oraz sprawozdań zbiorczych,

  12. sporządzanie sprawozdań o środkach trwałych oraz współdziałanie przy opracowywaniu informacji z zakresu mienia komunalnego,

  13. prowadzenie spraw dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego,

  14. prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,

  15. rozliczanie inwentaryzacji,

  16. dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

  17. gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu,

  18. sporządzanie wykazu podatników będących przedsiębiorcami oraz podatników podatku rolnego i leśnego, którym umorzono zaległości podatkowe i podawanie go do publicznej wiadomości,

  19. sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,

  20. współpraca z bankami, Regionalną Izbą Obrachunkową, Urzędami Skarbowymi oraz z innymi instytucjami.