Do zadań Referatu ds. Gospodarki Komunalnej, Nieruchomościami i Ochrony Środowiskanależy:

A. W zakresie nieruchomości i geodezji:

1) gospodarka nieruchomościami stanowiącymi gminny zasób nieruchomości w zakresieustalonym w ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz w wydanych na jej podstawieprzepisach wykonawczych, w szczególności:

a) tworzenie zasobu nieruchomości na cele zabudowy Gminy, sporządzanie dla nichdokumentacji geodezyjno - projektowej,

b) zbywanie nieruchomości zabudowanych i przeznaczonych w planach zagospodarowaniaprzestrzennego pod zabudowę, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie,użyczenie, trwały zarząd oraz ich przekazywanie na cele szczególne,

c) wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości,

d) podziały nieruchomości,

e) zlecanie ustalenia ich wartości, cen i opłat za korzystanie z nich,

f) przygotowywanie projektów aktów prawnych ustalających ceny i wysokość opłat zagrunty, budynki, lokale i inne obiekty,

g) orzekanie o wygaśnięciu prawa użytkowania wieczystego, użytkowania lub prawa trwałegozarządu,

2) ustanawianie hipoteki zwykłej zabezpieczającej wierzytelności Gminy,

3) przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących nabycia, zbycia, wydzierżawienia inajmu komunalnych nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż trzy lata,

4) określanie udziału we współużytkowaniu wieczystym gruntów przy sprzedaży lokali,

5) określenie wielkości udziałów właścicieli poszczególnych lokali we współwłasności domu

oraz współużytkowaniu gruntu po dokonaniu przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy,

6) opracowywanie projektów zasad przeznaczenia do sprzedaży lokali w domachwielomieszkaniowych,

7) przygotowywanie projektów decyzji w sprawie oddawania nieruchomości w trwały zarządoraz orzekanie o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu,

8) prowadzenie postępowania w sprawie ustalania cen gruntów, budynków, lokali i urządzeńtrwale z gruntem związanych,

9) aktualizacja opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntów,

10) przygotowywanie projektów decyzji w sprawie dodatkowych opłat za niezagospodarowaniegruntu w terminie,

11) zagospodarowanie wspólnot gruntowych,

12) prowadzenie spraw z zakresu przekształcania prawa użytkowania wieczystego nieruchomościprzysługującego osobom fizycznym w prawo własności,

13) przygotowywanie projektów informacji o stanie mienia komunalnego w części dotyczącejnieruchomości komunalnych,

14) występowanie z wnioskiem do Sądu Rejonowego w Kwidzynie Zamiejscowy Oddział KsiągWieczystych w Sztumie o zakładanie ksiąg wieczystych dla nieruchomości będącychwłasnością gminy,

15) współdziałanie z kancelarią notarialną w zakresie :

a) przygotowania aktów sprzedaży nieruchomości stanowiących własność gminy iuczestnictwo przy sprzedaży jako pełnomocnik,

b) przejmowanie gruntów i nieruchomości zabudowanych od Agencji NieruchomościRolnych oraz innych podmiotów, niezbędnych dla realizacji zadań Gminy.

16) dokonywanie rozgraniczenia nieruchomości :

a) wydawanie postanowień o wszczęciu postępowania o rozgraniczeniu nieruchomości,

b) wydawanie upoważnienia dla geodety do wykonania ustalenia przebiegu granic,

c) wydawanie decyzji administracyjnej o rozgraniczeniu nieruchomości,

d) ocena prawidłowości wykonania czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości przezgeodetę oraz zgodności sporządzonych dokumentów z przepisami, zwrot geodeciedokumentacji do uzupełnienia,

e) przyjmowanie dokumentacji rozgraniczeniowej w przypadku, gdy nie dojdzie do zawarciaugody lub nie ma podstaw prawnych do wydania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości,

17) umarzanie postępowania administracyjnego i przekazanie sprawy z urzędu do rozpatrzeniasądowi,

18) przesyłanie ostatecznych decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości do sądów rejonowychwłaściwych do prowadzenia ksiąg wieczystych i do właściwego starosty,

19) wydawanie decyzji zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości:

a) wnioskowanie o ujawnienie w księdze wieczystej praw gminy do działek gruntuwydzielonych pod drogi,

b) prowadzenie postępowania związanego z ustaleniem odszkodowania za działki gruntu,które przeszły własność gminy lub co do których gmina uzyskała prawo użytkowaniawieczystego, a także z tytułu wygaśnięcia tego prawa,

20) prowadzenie postępowania dotyczącego ustalenia opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostuwartości nieruchomości w wyniku jej podziału,

21) prowadzenie ewidencji gruntów stanowiących własność gminy Dzierzgoń.

B. W zakresie rozwoju Gminy:

1) współpraca ze stowarzyszeniami i związkami międzygminnymi w zakresie realizacjiwspólnych przedsięwzięć dotyczących infrastruktury komunalnej,

2) prowadzenie spraw dotyczących przekształceń własnościowych gminnych jednostekorganizacyjnych,

3) prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem Gminy do spółek lub przekazania do nichmajątku Gminy.

C. W zakresie gospodarki komunalnej:

1) współudział w opracowywaniu planów budowy, modernizacji i remontów urządzeńkomunalnych Gminy,

2) nadzór nad realizacją zadań przez inne podmioty w zakresie prawidłowego funkcjonowaniaurządzeń komunalnych, szczególnie w zakresie:

a) zaopatrzenia ludności w wodę,

b) odprowadzania ścieków,

c) wywozu nieczystości stałych i płynnych,

3) współpraca przy realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych lub modernizacyjnych Gminyzapewniających pożądany rozwój i właściwe funkcjonowanie usług komunalnych,szczególnie w zakresie zaopatrzenia gospodarstw domowych w ekologiczne nośniki ciepła,

4) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem opłat za usługi komunalne w zakresie ustalonymw obowiązujących przepisach,

5) współpraca z referatami Urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi w zakresie sprawdotyczących realizacji i finansowania remontów,

6) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw miejscowości, ulic i obiektówfizjograficznych,

7) prowadzenie ewidencji nazw ulic i placów w mieście oraz nadawanie numeracji porządkowejnieruchomościom.

D. W zakresie spraw lokalowych:

1) opracowanie i realizowanie zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy orazkryteriów wyboru osób, z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszejkolejności,

2) rozpatrywanie wniosków o zawarcie umowy o najem lokalu mieszkalnego wchodzącego wskład zasobu mieszkaniowego Gminy,

3) określenie kryteriów przyznawania lokali socjalnych,

4) opracowywanie projektów list oraz list ostatecznych, wskazujących osoby, z którymi w danymroku będą zawierane umowy najmu w pierwszej kolejności,

5) przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie postępowania w sprawie wyłonienianajemcy lokali użytkowych,

6) kwalifikowanie osób do wykonania we własnym zakresie remontu lokalu mieszkalnego, któryzostał przeznaczony na ten cel,

7) załatwianie spraw związanych z zamianami lokali mieszkalnych,

8) opracowywanie propozycji stawek czynszu regulowanego oraz czynszu za lokale socjalne,

9) prowadzenie spraw związanych z reprezentowaniem Gminy jako właściciela lokali we

wspólnotach mieszkaniowych.

E. W zakresie ochrony środowiska:

1) inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć w dziedzinie ochrony środowiska realizowanychprzez wszystkie jednostki gospodarcze na terenie Gminy,

2) prowadzanie spraw związanych z regulacją stosunków wodnych na gruntach,

3) współpraca przy organizowaniu akcji ratowniczej w razie powodzi,

4) zobowiązywanie określonych osób do wykonywania prac zabezpieczających przed powodziąlub do dostarczenia posiadanych materiałów,

5) realizacja zadań Gminy określonych w ustawie o utrzymaniu czystości porządku w gminach,w tym przygotowywanie projektów uchwał Rady w tym zakresie,

6) ustanawianie ograniczeń co do czasu pracy lub korzystania z urządzeń technicznych orazśrodków transportu stwarzających dla środowiska uciążliwości w zakresie hałasu i wibracji,

7) nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia technicznego wykonania czynnościograniczających uciążliwość dla środowiska oraz egzekwowanie tego nakazu w przypadkuniezastosowania się do niego przez użytkownika maszyny lub urządzenia,

8) likwidowanie lub przenoszenie hodowli na terenie miasta w przypadku braku właściwychpomieszczeń i nie zachowania podstawowych wymogów sanitarnych,

9) wydawanie pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji chemicznych oraz zezwoleńna prowadzenie działalności związanej z gospodarką odpadami,

10) zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,

11) prowadzenie publicznie dostępnych wykazów dokumentów o środowisku i jego ochronie,

12) prowadzenie spraw dotyczących wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniachplanowanej inwestycji,

13) tworzenie lub współtworzenie programów i planów w zakresie ochrony środowiskaokreślonych w ustawie o odpadach i ustawie o ochronie przyrody oraz ich wdrożenie imonitorowanie,

14) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów zterenów nieruchomości oraz ustalaniem opłat z tego tytułu,

15) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usunięcie drzew lub krzewów,

16) ewidencja pomników przyrody,

17) podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska,

18) współpraca ze szkołami i przedszkolami w zakresie edukacji ekologicznej,

19) utrzymanie w należytym stanie terenów zieleni miejskiej,

20) realizacja zadań Gminy określonych w ustawie – Prawo geologiczne i górnicze.

F. W zakresie gospodarki odpadami:

1) realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawyo odpadach w zakresie obsługi właścicieli nieruchomości,

2) obsługa programu komputerowego systemu odbioru odpadów komunalnych,

3) stała aktualizacja bazy danych rejestru gminnego właścicieli nieruchomości objętych systememgospodarki odpadami komunalnymi,

4) zbieranie od właścicieli nieruchomości deklaracji ustalających wysokość opłat zagospodarowanie odpadami komunalnymi i ich weryfikacja,

5) prowadzenie postępowań administracyjnych w stosunku do właścicieli nieruchomości,wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w zakresie pobierania,ustanawiania i egzekwowania opłat,

6) ustalanie wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w sytuacjachprzewidzianych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

7) wykonywanie zadań w zakresie egzekucji należności za odbieranie i zagospodarowanieodpadów,

8) nadzór i udział w tworzeniu punktów selektywnego zbierania odpadów,

9) dokonywanie corocznej analizy i sporządzanie sprawozdań i informacji ze stanu gospodarkiodpadami,

10) przygotowywanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na odbiór izagospodarowanie odpadów,

11) współpraca z organami administracji publicznej, organami ochrony środowiska i innyminstytucjami w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.

G. W zakresie rolnictwa:

1) prowadzenie spraw związanych z produkcją roślinną i zwierzęcą na terenie Gminy,

2) prowadzenie spraw związanych z łowiectwem na terenie Gminy,

3) współdziałanie z powiatowym lekarzem weterynarii w zakresie zwalczania zaraźliwychchorób zwierząt,

4) wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie środowiska, ochronie przyrody,gruntów rolnych i leśnych, prawa wodnego, w tym zapobieganie chorobom drzew izwalczanie ich skutków,

5) współdziałanie z organizacjami rolników,

6) prowadzenie spraw związanych ze spisem rolnym,

7) realizowanie zadań w zakresie obowiązującej sprawozdawczości dotyczącej spraw rolnych,

8) realizacja zadań Gminy określonych w ustawie o ochronie zwierząt,

9) prowadzenie spraw związanych z agroturystyką,

10) prowadzenie spraw określonych w ustawie o Funduszu sołeckim i aktach wykonawczych dotej ustawy.

H. W zakresie obsługi jednostek pomocniczych:

1) organizacja i przeprowadzanie zebrań wiejskich w sprawie wyboru organów jednostekpomocniczych,

2) organizacja i przeprowadzanie konsultacji z mieszkańcami w sprawie zniesienia, połączenialub podziału sołectwa,

3) organizacja i pomoc w przeprowadzeniu corocznych zebrań Burmistrza z mieszkańcamisołectw,

4) opracowywanie projektów statutów jednostek pomocniczych i ich zmian,

5) prowadzenie rejestru jednostek pomocniczych,

6) obsługa administracyjna Rad Sołeckich.